Nu när allt lugnat sig så känner jag för att skriva lite. Studenten är över, hade det för jävla bra, bilder får ni. Dagarna dom har gått har jag tillbringat påmarieberg med älskling och så har jag sökt jobb och umgåtts med vänner. För tillfället väntar jag på att älskling ska hit o ikväll blir det tAcos. 
Här är en del, orkar inte lägga alla bilder nu. 



















Studenten

foto Kommentera

Nu när allt lugnat sig så känner jag för att skriva lite. Studenten är över, hade det för jävla bra, bilder får ni. Dagarna dom har gått har jag tillbringat påmarieberg med älskling och så har jag sökt jobb och umgåtts med vänner. För tillfället väntar jag på att älskling ska hit o ikväll blir det tAcos. 
Här är en del, orkar inte lägga alla bilder nu. 



















Godkväll! 
Idag åkte jag in till Örebro och tog en promenad med Marie till skolan runt elva tiden. Där mötte vi de andra i klassen och så paddlade vi kanot, vilket gick bra och så åt vi mat, spelade kubb och brännboll. 
Runt kvart över fyra var jag och Marie iväg till min frisör så jag ändrade längden på håret. Sen gick vi hem till mig och efter det kom Micke hit. Nu har faktiskt båda åkt hem och här sitter jag själv. 

Har saker planerat hela veckan och nu ska jag bara ta det lugnt innan jag ska sova! 



Måndagsskoj!

personligt Kommentera
Godkväll! 
Idag åkte jag in till Örebro och tog en promenad med Marie till skolan runt elva tiden. Där mötte vi de andra i klassen och så paddlade vi kanot, vilket gick bra och så åt vi mat, spelade kubb och brännboll. 
Runt kvart över fyra var jag och Marie iväg till min frisör så jag ändrade längden på håret. Sen gick vi hem till mig och efter det kom Micke hit. Nu har faktiskt båda åkt hem och här sitter jag själv. 

Har saker planerat hela veckan och nu ska jag bara ta det lugnt innan jag ska sova! 



Hej igen!
Här om dagen så skrev jag om motivation och därför tänkte jag fortsätta med sömn, som påverkar motivationen. 
Sömn vet vi ju alla att det är en bra sak och det är sömnen som gör att vi mår bra och orkar mer. 
Sömn är som vi alla vet bra för hälsan. 
 
Vi alla behöver sömn för att kroppen ska få återhämta sig och för att hjärnan ska kunna få vila. Sover vi bra så hanterar vi stress och påfrestningar bättre under dagen. 
 
När vi sover så stänger oftast hjärnan av alla tankeprocesser för att låta större delen av hjärnan att återhämta sig.
 
Jag själv vet att sömnen påverkar ens humör, motivation och sitt psykiska/fysiska välbefinnande. 
Jag hade dålig sömn förra hösten, då var det skolan som påverkade mig och det var där jag tappade min motivation för både skolan och träning som jag skulle börja med. Jag slutade arbeta med uppgifterna i skolan och lämnade inte in dem och jag sov allt sämre. Detta mående höll på så länge att jag funderade på att hoppa av skolan, men det var något som påverkade mig som gjorde att jag stannade kvar och det var mina vänner som var där och påverkade mig och försökte hålla mig kvar. En dag när vi fick en uppgift i idrotten så var två av målen att jobba med sig själv, ett psykiskt och ett fysiskt. Där förstod jag, där kunde jag försöka få tillbaka min sömn och hamna i balans igen med alla uppgifter i skolan. Mitt psykiska mål var att få bättre sömn och hamna i balans som jag nämnde innan. Samma dag när jag kom hem så började jag räkna hur många timmar jag behöver sova, när jag kan lägga mig och när jag kan gå upp och hur länge det skulle ta att göra mina uppgifter. Jag gjorde ett sovschema som jag skulle följa varje dag, dock var helgerna friare då jag inte hade exakta sovtider då. 
Resultatet blev att jag mådde bättre, jag orkade mer, jag hann ikapp med alla uppgifter. Jag nådde mitt mål, jag var stolt över att jag kunde nå något, inget är omöjligt och idag följer jag mitt sovschema på ett ungefär, men det går bättre och se var jag är idag. Jag har inga uppgifter i skolan kvar, jag tar snart studenten, jag mår bra och jag har planer för i höst! 
 
Det jag menar är att vi måste ta hand om oss själva och då gäller det inte bara att äta och träna, utan sömnen är den viktigaste delen av allt, den påverkar vår motivation! 
 
Vad kan man göra för att sova bättre då ? 
 
* Sluta stressa- stressar du så tappar du motivationen för att göra det du vill ha gjort , du sover sämre och lider du av strömbrist så är det svårare att ta igen den senare. 
 
* Ta det lugnt innan du ska sova, minst 1-2 timmar innan för att lugna ner dig. Gör alla kvällssaker innan så att du senare kan koppla av. Jag skulle föreslå att ta en varm dusch/bad, ta en promenad  eller prata med en kompis. Vad som får dej lugn är det du ska göra här. 
 
* Sängen ska vara en arbetsfri zon där du varken ska lägga papper eller ägna dig åt arbete. 
 
Ha regelbundna tider för sänggående och uppstigning. Kroppens dygnsrytm är 24 timmar och vi mår allra bäst av dagliga rutiner. Genom att gå och lägga dig eller framför allt stiga upp samma tid varje dag (plus minus en timme) hjälper du kroppsklockan. Är du morgonmänniska eller kvällsmänniska? Sov helst på tider som passar din kroppsklocka så mycket som möjligt.( detta fungerar!) finns det ljud och sådant som stör dej så finns det öronproppar att köpa på apoteket.
 
* Sluta med telefon, dator och liknande innan du ska sova, minst 1 timme, du kan läsa en bok om du sådan vill.
 
Detta är en del av alla saker man kan göra för att påverka sömnen. Har du långvariga sömnproblem, då är det dags att söka hjälp. 
 
 
 
Ska kanske starta en utmaning till er som läser det här att försöka lägga sig en viss tid, eller att göra något som påverkar sömnen positivt? Vad tycker ni? 
 
Hitta det som är bäst för dej! 
 
 

 
 

SÖMN

personligt Kommentera
Hej igen!
Här om dagen så skrev jag om motivation och därför tänkte jag fortsätta med sömn, som påverkar motivationen. 
Sömn vet vi ju alla att det är en bra sak och det är sömnen som gör att vi mår bra och orkar mer. 
Sömn är som vi alla vet bra för hälsan. 
 
Vi alla behöver sömn för att kroppen ska få återhämta sig och för att hjärnan ska kunna få vila. Sover vi bra så hanterar vi stress och påfrestningar bättre under dagen. 
 
När vi sover så stänger oftast hjärnan av alla tankeprocesser för att låta större delen av hjärnan att återhämta sig.
 
Jag själv vet att sömnen påverkar ens humör, motivation och sitt psykiska/fysiska välbefinnande. 
Jag hade dålig sömn förra hösten, då var det skolan som påverkade mig och det var där jag tappade min motivation för både skolan och träning som jag skulle börja med. Jag slutade arbeta med uppgifterna i skolan och lämnade inte in dem och jag sov allt sämre. Detta mående höll på så länge att jag funderade på att hoppa av skolan, men det var något som påverkade mig som gjorde att jag stannade kvar och det var mina vänner som var där och påverkade mig och försökte hålla mig kvar. En dag när vi fick en uppgift i idrotten så var två av målen att jobba med sig själv, ett psykiskt och ett fysiskt. Där förstod jag, där kunde jag försöka få tillbaka min sömn och hamna i balans igen med alla uppgifter i skolan. Mitt psykiska mål var att få bättre sömn och hamna i balans som jag nämnde innan. Samma dag när jag kom hem så började jag räkna hur många timmar jag behöver sova, när jag kan lägga mig och när jag kan gå upp och hur länge det skulle ta att göra mina uppgifter. Jag gjorde ett sovschema som jag skulle följa varje dag, dock var helgerna friare då jag inte hade exakta sovtider då. 
Resultatet blev att jag mådde bättre, jag orkade mer, jag hann ikapp med alla uppgifter. Jag nådde mitt mål, jag var stolt över att jag kunde nå något, inget är omöjligt och idag följer jag mitt sovschema på ett ungefär, men det går bättre och se var jag är idag. Jag har inga uppgifter i skolan kvar, jag tar snart studenten, jag mår bra och jag har planer för i höst! 
 
Det jag menar är att vi måste ta hand om oss själva och då gäller det inte bara att äta och träna, utan sömnen är den viktigaste delen av allt, den påverkar vår motivation! 
 
Vad kan man göra för att sova bättre då ? 
 
* Sluta stressa- stressar du så tappar du motivationen för att göra det du vill ha gjort , du sover sämre och lider du av strömbrist så är det svårare att ta igen den senare. 
 
* Ta det lugnt innan du ska sova, minst 1-2 timmar innan för att lugna ner dig. Gör alla kvällssaker innan så att du senare kan koppla av. Jag skulle föreslå att ta en varm dusch/bad, ta en promenad  eller prata med en kompis. Vad som får dej lugn är det du ska göra här. 
 
* Sängen ska vara en arbetsfri zon där du varken ska lägga papper eller ägna dig åt arbete. 
 
Ha regelbundna tider för sänggående och uppstigning. Kroppens dygnsrytm är 24 timmar och vi mår allra bäst av dagliga rutiner. Genom att gå och lägga dig eller framför allt stiga upp samma tid varje dag (plus minus en timme) hjälper du kroppsklockan. Är du morgonmänniska eller kvällsmänniska? Sov helst på tider som passar din kroppsklocka så mycket som möjligt.( detta fungerar!) finns det ljud och sådant som stör dej så finns det öronproppar att köpa på apoteket.
 
* Sluta med telefon, dator och liknande innan du ska sova, minst 1 timme, du kan läsa en bok om du sådan vill.
 
Detta är en del av alla saker man kan göra för att påverka sömnen. Har du långvariga sömnproblem, då är det dags att söka hjälp. 
 
 
 
Ska kanske starta en utmaning till er som läser det här att försöka lägga sig en viss tid, eller att göra något som påverkar sömnen positivt? Vad tycker ni? 
 
Hitta det som är bäst för dej!