Kalasfirande

Kommentera

Hade kalasfirande här hemma igår då jag har fyllt år. 

Bjöd på tårta men oxå en cheesecake då jag vill äta bättre och nyttigare. Dock så slank det ner en liten tårtbit men vad gör det? 🤗 
Cheesecake blev sjukt god. 
Receptet får ni här nedanför:

Ingredienser lager ett:
* 200 g mandel
* 10 färska dadlar (eller blötlagda torkade)
* 1/4 dl vatten
Mixa alla ingredienser till en crunchig botten. Lägg i en form med löstagbar kant. 

Ingredienser lager två:
* 6 dl cashewnötter
* 1 dl agavesirap (honung funkar också)
* 1 banan
* 200 g jordgubbar
* 3 lime (saften)
* 1 tsk vaniljpulver
* 1/2 dl kokosolja

Mixa nötterna till pulverform och tillsätt sedan banan, jordgubbar, limesaft, vailjpulver, agavesirap(honung) och kokosolja. Mixa blandningen till en fluffig kräm. Häll sedan blandningen över bottnen och ställ in i kylen i minst en halvtimme. Under tiden kan du göra lager 3: 

Ingredienser lager tre:
* 200 g jordgubbar
* 1 lime (saften)
* 1/2 dl agavesirap (honung)
* 2 msk chiafrön (jag tog kokos ist då jag ammar
Blanda och mixa jordgubbar med limesaft och agavesirap(honung).  Tillsätt sedan chiafrön(kokos) Låt stå och svälla en stund innan du häller över toppingen på kakan. 

Ställ in i frysen och låt den frysa i fem till sex timmar. (Min stod i frusen mellan kl 20-12 cirka.)Ta ut den ett par timmar innan den ska ätas. (Jag tog ut den 3-4timmar innan)

Jag hittade detta recept på en annan blogg och det är värt att testa! 

Cheesecake