Vad vi anser om graviditeten, var den planerad osv..

Kommentera
Vill först säga att helgen blev en vilohelg, det var dock inte den bästa på länge.. Sura miner och annat skit. Men som tur var blev det bättre under dagarna och pappa med Co kom förbi igår. 
 
Jag har ju lovat er att skriva angående oss och graviditeten men vet inte hur så det får bli ett par frågor ist. 
 
Hur gamla är ni? M är 22, jag fyller 22 i februari
 
Hur länge har ni varit tillsammans? 5 år den 14/2 
 
Var graviditeten planerad?  Mer eller mindre, vi var överens om att sluta med preventivmedel och skydd. Vi sa att händer det så händer det, det var väl då vi kände att vi var redo ifall det händer. Jag har en app där jag lägger in uppgifter såsom menstruation, samlag, humör och den räknade ut när man hade ägglossning. 
 
Kände du på dig att du var gravid innan du plussade? Ja, det gjorde jag väldigt tidigt. Men jag väntade in mensen, den var en vecka sen när jag testade, men jag hade oregelbunden mens, ca +- några dagar. 
 
När plussade du? Jag vet inte exakt datum, men jag flyttade tillbaka till M i slutet av maj-16 så nån gång strax efter det. 
 
 
Hur kändes det när du plussade? Jag blev naturligtvis glad och varm inombords. Väntan att testet skulle bli klart var de längsta minuterna i mitt liv. 
 
Hur fick din kille veta att du hade plussat? Jag ringde honom när han var på jobbet, Han blev glad och svaret jag fick var att jag skulle köpa ett till för att han ville också se det+ att test kan visa fel ibland. 
 
Använde ni något preventivmedel? Nej, jag hade ätit p-piller innan men vi hade slutat med det och vi använde inget annat skydd. 
 
Hur lång tid tog det för er att bli gravida?  Det tog ca 1år för oss från att vi bestämt oss helt att sluta med p-piller och kondom. 
 
Vem fick veta nyheten först i er familj/kompiskrets?  Jag berättade det först för Angelica S på mitt jobb då vi tränade ihop och har en bra relation. Jag och M berättade det för vår kompis Matte därefter. Sedan fick familjerna veta det. 
 
Hur känns det att bli mamma? Det känns roligt och spännande. Det kommer bli en helt ny upplevelse och det kommer nog vara en utmaning till en början men det ska bli kul!
 
Hur är/har din graviditet varit? Upp och ner faktiskt. Har haft väldigt mycket humörsvängningar och stört mig på vissa mer än annars. Dock tycker jag att den har varit bra då jag haft väldigt lite foglossning och andra problem. Mestadels har jag mått bra, tröttheten har funnits och ätandet har varit blandat. Det är just nu de senaste dagarna som det har varit jobbigt då jag fått varit på förlossningen 2 gånger varav en gång blev jag inlagd på BB över natten. Natten till idag var något sämre, kunde inte sova, tror att jag hade nån värk och fick ligga i badkaret tidigt imorse. Annars har min graviditet varit bra tycker jag.
 
Hur mycket har du gått upp i vikt? En hel del faktiskt, innan grav vägde jag 69,8kg och i söndags (38+2) vägde jag 90,4kg så det är en viktökning på 20,6kg. Dock är det inget jag mår dåligt över då jag vet att bebis följer den kurvan som hon ska och det är det viktigaste. 
 
Har du haft någon cravings eller sötsug?  Det har pendlat, dock korta stunder såsom någon vecka. Det har varit allt från lakrits,(djungelvrål) fanta, mjölk och semlor. 
 
Har ni planerat något namn? Ja och nej. Vi har ett par förslag men vi kommer inte gå ut med det förens hon har kommit. 
 
Ska ni dela på föräldraledigheten? Ja, det ska vi, vi har planerat att ta hälften var, så går det som det ska så är jag igång och jobbar igen i oktober. Då har jag dock ca 32 dagar kvar att ta ut senare. Därefter tar M sin föräldraledighet. 
 
När kommer bebis? Bebis är beräknad om 10 dagar, den 26/1-16 
 
Om det är något mer ni undrar är det bara att fråga!