2 favoriträtter som är lätta att tillaga.

Kommentera

2 av mina favoriträtter som är lätta att tillaga samt att dessa recept är tagna utifrån 5:2dieten. Under graviditeten så åt jag detta men i andra mått så att jag orkade med graviditeten samt att bebis skulle få i sig näring. Dessa två är något jag kommer äta mer regelbundet när jag kommer igång och har mer energi hemma! 

Baconquinoa:

1 dl quinoa, 80 g (bulgur, mät upp själv)
100 g broccolibuketter
1 pkt strimlat bacon(kalkon, kyckling, gris)
1 tsk rapsolja
1 liten skivad rödlök
½ strimlad röd paprika
1 skivad kiwi
salt och peppar

Koka quinoan och låt broccolin ånga ovanpå de sista 4 min. Fräs baconet i oljan tillsammans med lök och paprika tills grönsakerna mjuknat. Blanda med quinoan (bulgur) och kiwin. Smaka av med salt och peppar. 

 
 

Quinoasallad:

½ dl quinoa

½ msk rapsolja

3 st kycklingfilé

3 dl skivad purjolök

1 liten skivad vitlöksklyfta

100g fetaost

½ röd paprika

150 g broccoli

50 g skivad mango

salt, peppar

Koka quinoan. Bryn kycklingbitarna i olja, lägg ner purjolök, vitlök, paprika och broccoli och låt allt fräsa under omrörning 3-4 minuter. Vänd ner quinoan och mangon och smaka av med salt, peppar.