En vecka efter förlossningen, hur mår jag?

Kommentera
En vecka har gått efter förlossningen och vår fina dotter kom till oss. 
Jag tänkte ta och skriva lite om hur min kropp återställer sig och hur jag mår fysiskt/psykiskt. 
 
Jag hade ju en dag i veckan att väga mig och det blev alltid på en söndag så att jag var i vecka 39(38+2) sista gången jag vägde mig då hon kom ut i vecka 39 (38+5).
 
I vecka 38+2 vägde jag alltså 90,4 kg. Jag hade alltså gått upp 20,6kg under hela graviditeten. Vikten innan var alltså 69,8 kg.  
 
Under graviditeten stoppade jag i mig massa onyttigheter som jag egentligen inte borde, men att vara gravid och ha sötsug osv, då är det svårt att vara utan. För varje vecka som gick och jag samt bebis följde den kurvan man mäter hos barnmorskan stämde så kände jag att det var bra, var dock lite osäker på blodsockret vissa gånger men alla prover visade bara bra. 
 
Vi åkte sammanlagt in till förlossningen 3 gånger, varav de två första var pågrund av blödning och gång nummer 2 blev jag kvar över natten men fick åka hem dagen efter. 3gången så var det dags för henne att komma(förlossningsberättelse kommer ev). 
 
Till idag: Hur mår jag? 
Det har gått en vecka efter förlossningen och det är en total omställning här hemma. Vi låg kvar på BB och fick åka hem på torsdagen 19/1 och hon är född på natten 18/1. Allting var så nytt och man var nervös samt rädd för att göra något fel men idag går allt mycket lättare. Det tuffaste jag känner nu är att amma på nätterna. Lilltösen tycker om att sova hela dagarna och vara vaken på nätterna(ca kl 02-07). 
 
Jag har inte hamnat i någon depression som vissa kan falla in i. Dock har jag gråtit när jag varit så trött när man inte vetat hur man ska trösta henne när inget hjälper och även om hon tar all min energi på natten så är allting värt det. Dessutom har jag världens bästa sambo som stöttar mig i allt och hjälper till oerhört mycket.
 
Jag är trött och går vissa dagar på reservnivån på energin. Vissa dagar är värre än andra och andra dagar kan jag ha massvis med energi. Jag ställde mig på vågen imorse och den visade 78,7kg(!) Att jag har gått ner 11,7kg på en vecka trodde jag inte i min vildaste fantasi. Dock är vikten inget jag mår dåligt över och att ha en slapp mage med massa bristningar är inget jag bryr mig om heller. Därför har jag ibland svårt med att svara på sms och samtal av nära och kära då jag inte orkar prata. Man har inte all ork på en gång efter en förlossning, 
 
Att äta regelbundet är något jag måste och inte gå för länge innan jag blir hungrig då jag direkt känner av blodtrycket gå neråt. Jag har dessutom försökt att äta nyttigt vilket fungerar bra. Dock för tillfället kör vi på mat just nu som är lätt att laga och det går snabbt. Sedan när min energi kommer tillbaka ska jag fortsätta med det nyttiga som jag tipsade om igår. Jag ska även försöka vara utan socker så mycket jag kan (dock köpte jag en chokladkaka och glass som nu legat hemma sedan i måndags som jag inte rört) 
 
Så sammanfattningsvis så mår jag bra men är trött men det går framåt! 
Vänster bild är v 39(38+0), 5 dagar innan födelsen. Höger bild är idag, 1 vecka efter förlossningen.